Copyright © emp street©
Design by Dzignine
Friday, January 16, 2015

9 bad habits

gambar hiasan semata credits to google.

dah masuk gambar makanan mula-mula, haruslah nak bercerita tentang makanan. ahah
well not literally about food but the habits that come with eating the food itself.
sy dengan husband ni beza sikit.
dia punya penjagaan makan punyalah bagus.
(kesedaran wujud lepas tengok weight scale may be. heheh)
minyak banyak tak boleh, nasi banyak tak boleh (and the list goes on).
siap beli apple cider vinegar, beli lamb pastu grill sendiri, makan buah bila lapar etc.
i on the other hand, kurang kesedaran dan makan apa saja.. fuahaha *jangan contohi*
maksudnya; ayam goreng? checked! makanan bersantan? checked! nasi? checked! makan tengah malam? checked!
cumanya sy tak makan lemak, kulit, organ dan seangkatan dengannya.
teh kopi carbonated pun tak minum.
selalu jugak fikir, 'aku ni makan bukan-bukan ni entah berapa la kolesterol. gula pun entah berapa.'
tapi bila pergi check, normal pulak.
ok kira nasib baik la tu *kihkih*. doa banyak-banyak supaya tak de apa yang mudarat.


i stumbled upon this article lama pasal '9 bad habits that make you fat'.
(sebab sy perasan kat fb banyak betul jual produk kurus. maknanya ramai la orang yang concern tak nak fat kan? nah mai ai share kita baca ramai-ramai)
ko tak payah dah beli produk, ko jangan amalkan bad habits sudah.
lepas tu makanlah laksana raja. hahaha
sy tak de nak copy semua article dia, cuma nak ambik gist je.
here goes!



Bad Habit #1: Eating Low Fat Foods

"makanan low-fat memang kurang kalori, tapi biasanya fat tu akan diganti dengan gula and other chemicals yang lebih teruk daripada fat. A low-fat donut is still a donut!"

ataupun kita check la pastikan low fat meal tu tak ada sugar dsb.


Bad Habit #2: Skipping Meals

"SKIPPING MEALS MAKES YOU FAT. metabolisme akan menjunam bila kita skip makan. kajian menunjukkan, orang yang skip breakfast adalah 4.5 kali terdedah kepada obesiti."

sebabnya bila dah skip meal sana sini, nanti ada la time-time tak betul tetiba rasa lapar. time tu la kita akan hadap semua makanan tak peduli dah. time tu la berat naik. agree?


Bad Habit #3: Eating Too Quickly

"Kajian jugak menunjukkan, orang yang makan perlahan/kunyah banyak sebenarnya makan 1/3 lebih sedikit daripada yang makan laju-laju. Perut ambik masa 20 minit untuk beritahu otak yang ko dah kenyang. Jadi sepatutnya 1 meal ambik masa dalam 20 minit untuk dihabiskan."

even dalam islam pun disarankan kunyah 40 kali. tak ada la exact 40 kali tapi sebenarnya supaya makanan tu hancur dulu supaya senang perut nak hadam. kalau tak senang hadam, senang jugaklah lemak nak grow.


Bad Habit #4: Watching TV while you eat

"Kajian lagi menunjukkan kita akan makan 5-10 kali lebih bila menonton tv."

ahaha sebab luar sedar kot. tau-tau je popcorn dah habis :'D
sy selalu je makan depan tv. bad habit bad habit. lolx


Bad Habit #5: Taking Big Bites

"Orang yang makan dengan portion gigitan yang besar akan hasilkan 52% kalori lebih daripada orang yang gigit kecik-kecik dan kuyah lama-lama."

sy rasa #5 ni ada kaitan dengan yang #3 lah. hihi


Bad Habit #6: Having Overweight Friends

"Jika kawan atau pasangan suka makan, kita ada kemungkinan 57% untuk terlebih makan jugak."

ooo ini kiranya mempengaruhi satu sama lain la. true. sy ni contoh tukang pengaruh yang besar. tapi husband berjaya menangkis walaupun sy tanya dia "nak makan nasi tak?" "tak tak tak." 3 kali dia jawab 'tak', ok. ekeke.
actually tak de salahnya pun having overweight friends or spouse. yang salah tu kalau ada kawan yang selalu ajak makan setiap masa. mungkin tu maksudnya. lolx


Bad Habit #7: Avoiding the Scale

"Selalu timbang berat akan bantu kita track diet program yang kita nak buat."

yelah. macam sy pun timbang, tiba-tiba perasan naik lagi 1kg. sebab selama ni tak peduli pun. i'm not avoiding the scale, i just forgot that there's a scale in the house. lolx!
habit ni sesuai kepada yang betul-betul tengah plan nak diet. selalulah timbang untuk kemajuan sejagat.


Bad Habit #8: Eating “Filler Foods” at Restaurants

"Filler foods ni adalah makanan sampingan selain main course yang kita nak makan. Makanan percuma (complimentary), mashed potato yang ada dalam pinggan di sisi ayam bakar etc. Kadang boleh tambah sampai 500 kalori. Walhal filler je kot. Seringlah bertanya kepada waiter jika boleh tukarkan roti dengan sayur dan kentang/nasi dengan salad."

memang tabik kat husband. kalau dia beli plate set yang ada ayam lepas tu tetiba ada mashed potato kan; dia tak usik sangat pun mashed potato tu. dia bagi ariana makan! bahaha (now ariana la yang gemuk. haa now i gat it. rofl!)


Bad Habit #9: Not Seeking Health & Fitness Advice

"Mereka yang membaca berkaitan kesihatan seperti ini akan mulakan pemakanan yang baik dan lebih banyak bersenam. A little reading goes a long way!"

yoshh tak ada la nak kena baca buku setebal kamus dewan untuk dapatkan nasihat pemakanan atau kesihatan. just baca mana yang penting je supaya tak silap makan.



sometimes kita fikir apa yang kita makan or consume tu dah ok and dah sihat. rupanya tak!
sebagai contoh cheese.
kat malaysia ni silalah cakap makanan apa yang tak letak cheese.
semua benda nak ditaruk cheese sekarang ni!
pisang goreng cheese, kek cheese leleh, cheesekut, cakoi cheese (cakoi cheese pun ada!) etc.
for me kebanyakan dessert ni memang sumber-sumber fat. sebab dessert banyak ingredient manis kan.
back to cheese.
sy tanya ke durra haritu, dia bitau cheese boleh makan tapi once a week.
cheese adalah menggemukkan sebab salah satu ingredient dia adalah yis.
asalnya mesti kita ingat cheese=from susu=healthy.
tapi sebenarnya cheese ni kan adalah susu yang dah diproses.
yis tu ada dalam roti kan. pernah dengar tak makan roti sebenarnya lebih banyak kalori daripada makan nasi? so better makan nasi daripada makan roti berkeping-keping. sebab YIS itulah!
same as cheese.
jadi if sesapa nak diet, go on boleh je makan cheese tapi jangan la ko nak bercheese leleh setiap hari. kadang-kadang tak pe. wihihi
sekian cerita pasal 9 bad habits.
semoga dapat bantu sy dan semorang yang baca of how to avoid cara pemakanan yang salah.

till then! happy eating! (healthily, i mean! HAHA)

2 comments:

ciklin says:
at: January 16, 2015 at 3:53 PM said...

sama la i pun banyak sangat bad habits dlm bab makan ni..hehehe

wani ezryl * says:
at: January 20, 2015 at 9:34 AM said...

tu la ciklin, harap tahun ni dapat kurangkan bad habit. hihi