Assalamualaikum dan selamat hari kebangsaan ke-69!
And yosh, tahun ni sy pergi ke sambutan hari kebangsaan kat putrajaya.. mah haha *gelak kak mah*
Korang tau la betapa gigihnya kesungguhan insan-insan yang nak pergi sambutan Merdeka ni. Kena bangun awal pagi. Ada tu yang siap berkampung (dan bercamping) sehari sebelum event lagi, demi mendapatkan spot yang cantik *a.k.a. depan sekali*
![]() |
| Merdeka! |
Truthfully, sy tak plan pun nak pergi awalnya.
Sebab sy tau sesaknya macam mana.
Sy hanya consider nak pergi time full rehearsal je, macam tahun lepas.
Lepas tu hari kejadian, tengok kat tv. Selesa, kan. Hahaha
So I asked my kids, and diorang kata tak nak pergi yang raptai.
Ho, ok la tu. Lagipun sekarang musim jerebu. Tengok TV kat rumah lebih afdol :P
Tapi tetiba tu Ariana kata nak pi tengok air show.
Nahh terpacak la kami kat putrajaya pagi-pagi buta itu 😂
![]() |
| Punch card hadir! |
Serius, sy tak gigih untuk tidur di dataran sehari semalam.
Jadinya pagi-pagi 31 Ogos 2026 tu jugak kitorang gerak dari dengkil. 4.30 pagi to be exact.
Sampai putrajaya 5.00 pagi.
Pusing-pusing cari parking strategik, semua penuh tepi-tepi jalan wehh.
Korang ni datang pukul 3.00 pagi ke apaaa.. haha.
Last-last dapat parking spot baik punyaa kat dalam taman pancarona, presint 18.
Ni kira parking terpaling dekatlah ni untuk stock rakyat marhaen macam ai.
Kawasan tenang, dekat tepi dia ada kafe kecil bercahaya.
Dan yang penting 1 minit berjalan kaki ke shell (nak pi solat subuh dulu).
Lepas je solat, gerak dalam 600 meter ke tapak event.
Jarak ni dikira dekat. Sebab kereta lain park laaagi jauh.
Sampai ke highway pun ada.
Sebab jalan tahun ni, ditutup kaw-kaw.
Area core island tu memang tak boleh masuk parking langsung.
Tapi tak terasa jauh pun sebab sepanjang jalan tu ramai orang lain berjalan,
and ada banyak meja-meja tepi jalan, bukak jualan. Meriah ok.
![]() |
| Ni la spot tempat duduk kitorang, kat area KBS. |
Mula-mula tu dah gerak ke area istana kehakiman.
Situ la pentas VIP semua. So kalau duduk situ, dapat tengok semua la, termasuk human graphic.
Tapi raaamai gile, 'ramai' yang tahap ko akan sesak udara kalau dok situ.
Itu yang kitorang berganjak ke KBS pulak. Haha
KBS selesa bak ang.
Ada jualan makanan, ada toilet, ada trak J&T bagi freebies 😋
![]() |
| So duduklah kami di situ, enjoy the show. Walaupun orang super ramai, masih boleh bernafas di sini. hihhi |
![]() |
| Sekali-sekala sy singgah ambik freebies kat sini :P |
Kita fokus ke situ la.
![]() |
| Nampak clear dari tempat kami duduk/berdiri. |
![]() |
| Air show, checked. |
Mana yang lalu situ la.
Macam aset/jentera, banyak lalu dari arah seberang sana.. across the street.
Jadi tahun ni sy tak berapa dapat enjoy that show. Dengan orang ramainya lagi. Tapi meriah la *sebab tu sy suka pergi time raptai. Boleh tengok full depan mata, semua*
Tapi yah, layankan je la.
Next year kalau masih hidup dan bercita-cita nak pergi, mungkin akan try book hotel awal. Atau pergi raptai je. hahaa
![]() |
| Kita selfie sekali tanda semangat!! |
![]() |
| budak yang nak pergi sambut merdeka tahun ni. |
![]() |
| freebies yang berjaya diperolehi :D |
Merdeka!!











No comments:
Post a Comment